piątek, 21 listopada 2008
Pasztet sojowy

Jestem wegetarianką i takie produkty jak soja czy fasola są moim głównym źródłem białka. Proponowany przeze mnie pasztet jest miękki, neutralny w smaku, prosty w wykonaniu, a co najważniejsze- można tworzyć różne jego warianty, zaostrzać smak, wzbogacać o inne składniki. Idealny na śniadanie, obiad i przystawkę na imprezie (pyszny z chrzanem!).

Składniki (na średnią keksówkę):

  • 250g ziaren soji
  • 1 marchewka
  • 1 pietruszka
  • 1 mniejsza cebula
  • 1,5 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1 jajko
  • 2 pieczarki
  • przyprawy (u mnie estragon, rozmaryn, koperek i pietruszka)
  • tłuszcz i kasza manna do wysmarowania formy

Wykonanie:

Ziarna soji namaczamy przez noc w wodzie i gotujemy (bez solenia) przez 2h. Odcedzamy, zachowując wodę z gotowania. Pietruszkę, marchewkę obieramy i kroimy w kawałki. Pieczarki na ósemki. Cebulę w większe prążki. Ja wszystko gotuję, bo unikam smażenia i solenia, ale normalnie: marchewkę i pietruszkę solimy i gotujemy 15-20min, a cebulę i pieczarki podsmażamy (też solimy).

Zairna soji i jajko rozdrabniamy blenderem. Gdyby masa była zbyt gęsta, dodajemy łyżką wodę z gotowania. Dodajemy marchewkę, pietruszkę (u mnie także cebula) i miksujemy. Ja lubię w miarę gładką masę, w której gdzieniegdzie przebijają większe kawałki warzyw (także soji). Następnie wrzucamy kawałki pieczarek (pieczarki + cebula), dodajemy mąkę i mieszamy. Fajnie jest wcisnąć ząbek czosnku czy dodać inne składniki: kawałki papryki, sera itd.

Pasztet przekłądamy do formy, wyrównujemy powierzchnię, posypujemy górę natką pietruszki i pieczemy ok. 45min w 180 st.

10:45, muszelka6 , Inne
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 28 września 2008
Kuchnia brazylijska

Wybrałam się wczoraj z chłopakiem na kolację do restauracji brazylijskiej. Często jadamy w knajpkach i zajazdach, więc postanowiłam zamieszczać tu fotografie potraw niecodziennych lub po prostu smacznych. Kuchnia brazylijska jest mi obca, zamówiłam więc coś całkiem niespotykanego z propozycji przystawek.

PIEROGI BRAZYLIJSKIE Z NADZIENIEM Z PALMITO (RDZEŃ PALMY)

Pierogi serwowane w liczbie dwóch, rozmiarów dość dużych, podsmażone, podane z lyżeczką sosu chili, grzybowego oraz musztardowego. Były twarde, więc ciężko było ukroić kawałek, aczkolwiek sam smak intrygujący. Wygarnęłam widelcem ze środka nadzienie. Okazało się, że oprócz palmy był tam też roztopiony żółty ser. Smak mało wyrazisty. Sam miąższ twardy. Skojarzyło mi się z niedogotowanym selerem lub pietruszką, choć w smaku mniej intensywne. Zjadłam. Popiłam lemoniadą i już wiem, ze szkoda 16 zł za coś takiego. Lepsze nasze z jagodami:)

18:35, muszelka6 , Inne
Link Dodaj komentarz »
środa, 30 lipca 2008
Zapiekanka z makaronem

Zrobiłam w weekand na romantyczną kolację- w 2 wersach, bo ja jestem wegetarianką, a mój facet totalnym mięsożercą. Na obie:

Składniki:

  • 2 garści makaronu razowego świderki i 5 garści zwykłych świderków
  • 2 filety z kurczaka
  • puszka kukurydzy
  • 350 g pieczarek
  • 200g sera wędzonego
  • 2 cebule
  • 4 ząbki czosnku marynowanego lub 2 świeże
  • musztarda
  • przecier pomidorowy
  • mleko
  • sól
  • masło/ oliwa

Wykonanie:

Marynata musztardowa do kurczaka- marynatę do mięsa przygotowujemy wcześniej, najlepiej dzień wcześniej i odstawić na noc. Składniki: 1 łyżka musztardy francuskiej, 2 łyżki musztardy zwykłej, 2 łyżki sosu sojowego, 1 łyżka oliwy. Wszystko mieszamy dokładnie po czym, dodajemy do tego opłukane, pokrojone w dużą kostkę piersi kurczaka (2 x 2 cm). Wymieszajmy, aby marynata pokryła dokładnie mięso. Odstawmy na noc do lodówki lub minimum 2h przed przyrządzeniem zapiekanki.  

Makaron gotujemy w posolonej wodzie al dente tj. 8 min. Przelewamy zimną wodą, odcedzamy, odstawiamy do ostygnięcia. Cebulę kroimy w pół- prążki, wrzucamy na patelnię z oliwą, dodajemy czosnek (świeży wycisnąć lub skroić drobno), podsmażamy 2 min, dodajemy skrojone na pół pieczarki, solimy, smażymy dopóki nie odparuje cała woda z grzybów. Kukurydzę przelewamy wodą z kranu i odcedzamy. Zmarynowane mięso wrzucamy z całą marynatą na drugą patelnię,solimy, smażymy ok.15 min często mieszając. Ser zetrzeć na grubych oczkach.

Swoją zapiekankę umieściłam w płytkiej, ceramicznej formie- nie smarowałam jej tłuszczem. Makaron wymieszałam z częścią grzybów, posypałam połową kukurydzy, wierzch pokryłam 1/3 sera.

Zapiekanka Mojego Faceta: Średnie naczynie żaroodporne wysmarować masłem. Układać warstwami makaron, mięso kukurydza, makaron, mięso. Polać sosem przygotowanym tak: resztkę marynaty i oliwy z patelni po misię rozprowadzić 1 łyżeczką (czubatą) przecieru pomidorowego i ok. 1/2 szklanki mleka (według uznania, niech sos będzie płynny, ale nie rzadki!). Całość posypać serem.

Zapiekamy 25 min w 200st. Fotki są na tel i nie mogę ich zgrać. Niestety cały mój dom się urlopuje i zostałam bez cyfrówki :( A do zapiekanek wino musujące...Mój Facet był najedzony i zadowolony.

07:57, muszelka6 , Inne
Link Komentarze (1) »
poniedziałek, 19 lutego 2007
Pasztet z ricotty

Składniki (4 osoby):

  • 450g sera riccota
  • 2 białka
  • 50g parmezanu
  • rozmaryn (najlepiej świeży, ja użyłam suszonego)
  • parę pomidorków koktajlowych
  • parę marynowanych oliwek
  • szczypta soli
  • olej

Wykonanie:

Keksówkę smarujemy olejem, wykładamy papierem do pieczenia. Piekarnik nagrzewamy do 200 st.

Parmezan ścieramy na drobnych oczkach. Białka ubijamy lekko (2 min, tak aby powstała pianka) ze szczyptą soli. W misce mieszamy dokładnie oba sery i białka. Dodajemy ok. 2 płaskich łyżek rozmarynu i mieszamy. Całość przekładamy do formy. Wierzch posypać rozmarynem, ułożyć ćwiartki pomidorków oraz połówki lub krążki oliwek lekko dociaskając do masy. Piec 25-30 min, aby ser stwardniał.

Pasztet kroić na trójkątne kromki i podawać z przypieczonymi  pomidorkami oraz czosnkowymi grzankami (tzn. krmoki chleba przypiec np. w tosterze i na twardym wierzchu rozetrzeć czosnek). Ja zrobiłam pasztet z połowy składników na obiad. Ma delikatny smak. Ser fantastycznie komponuje się z oliwkami i pomidorkami. Fantastyczny na przystawkę.

15:43, muszelka6 , Inne
Link Dodaj komentarz »
sobota, 13 stycznia 2007
Humus sojowy

Składniki:

  • 3/4 szkl. ziaren soji
  • koperek
  • pietruszka
  • kolendra
  • sól, pieprz
  • 2 ząbki czosnku
  • sos sojowy
  • oliwa

Wykonanie:

Soję namoczyć przez noc. Gotować w tej samej wodzie przez 2 h, nie solić, mieszać od czasu do czasu. Ugotowaną soję miksujemy wraz z czosnkiem, łyżeczką oliwy i sosu sojowego, łyżkę koperku i pietruszki, pół łyżki kolendry (nasionka trzeba rozgnieść przed dodaniem!). Można dodać inne przyprawy, sól i pieprz. W przypadku zbyt suchej masy dodajemy trochę wywaru z soji lub oliwy. Ja lubię humus gęsty. Przekładamy go do naczynia np. porcelanowej miseczki i schładzamy w lodówce.

11:00, muszelka6 , Inne
Link Dodaj komentarz »
piątek, 05 stycznia 2007
Chlebek żytnio- razowy

Składniki:

  • 0,5 kg mąki żytniej razowej
  • 20g drożdży
  • 0,5 łyżeczki miodu gryczanego
  • łyżka oliwy
  • łyżka płatków owsianych błyskawicznych
  • łyżka zieren słonecznika
  • ok. łyżki pietruszki oraz tymianku (wsypałam na oko)
  • 300 ml ciepłej wody
  • 0,5 łyżeczki soli
  • trochę mleka

Wykonanie:

Drożdże ucieramy z miodem i 50 ml ciepłej wody w małej misce i odstawiamy w ciepłe miejsce na 10 min. Do dużej miski przesiewamy mąkę (to co zostanie w sitku wsypujemy także), mieszamy łyżką z solą, dodajemy drżdże, oliwę i resztę wody. Wyrabiamy ciasto, przykrywamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na 1h do wyrośnięcia. Po tym czasie ciasto dajemy na opruszoną mąką stolnicę i zagniatamy z owsianką, tymiankiem, pietruszką, słonecznikiem. Ciasto przy wyrabianiu chleba powinno odchodzić od palców, ale w przypadku maki razowej pozostaje kleiste i nie ma się czym przejmować:) Ciasto wyłożyć do formy lub na blachę, odstawić ponownie do wyrośniecia na 30 min. Po tym czasie wierzch posmarować mlekiem i wstawić do piekarnika. Piec 30-35 min w 220-225 st.

Mój chlebek powstał na blasze, a nie w foremce stąd płaski kształt. Jak typowy razowiec- twarda skórka, miękki środek, a do tego ziołowa nuta smakowa. Warto pobawić się w piekarza, pokombinować z przepisami i znaleźć taki właśnie swój "złoty środek".

13:09, muszelka6 , Inne
Link Dodaj komentarz »
piątek, 08 grudnia 2006
Pasztet z soczewicy

Składniki na 4 osoby:

  • 175 g soczewicy
  • 850 ml bulionu warzywnego
  • 1 cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • oliwa
  • 2 łyżki mleka
  • 1 jajko
  • 1/2 łyżeczki kolendry
  • 1 łyżka pietruszki

Przygotowanie:

Cebulę drobno siekamy, czosne przeciskamy przez praskę. Oba produkty wrzucamy do garnka na rozgrzaną 1 łyżkę oliwy. Smażymy 2-3 min, dodajemy kolendrę, wlewamy bulion, dodajemy soczewicę (jeśli używamy zielonej to wczesniej trzeba ją 20 min namoczyć, czerwoną można odrazu) i zagotowujemy. Następnie zmniejszamy ogień i gotujemy 20 min od czasu do czasu mieszając.

Odsączyć nadmiar płynu. Soczewicę zmiksować wraz z jajkiem, mlekiem i pietruszką na jednolitą masę. Formę posmarować oliwą, wyłożyć papierem lub folią, przelożyć do środka pasztet i zapiekać 45 min w 200 st. aż zesztywnieje. Następnie schłodzić i przełożyć do lodówki.

Ja nie lubię ostrych rzeczy, ale do miksera można także dołożyć nieco ostrego sosu pomidorowego lub trochę chilli- smak będzie bardziej wyrazisty. Mój pasztecik wykonałam z połowy produktów na 2 osoby, w dużej keksówce. Najlepsza byłaby mniejsza foremka na 450 ml.

10:20, muszelka6 , Inne
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 04 grudnia 2006
Faszerowane papryki

Składniki ( 1 porcja):

  • 1 czerwona papryka
  • 2 łyżki kaszy gryczanej
  • cebula
  • oliwa
  • przyprawy
  • parmezan

Przepis:

Kaszę wsypujemy do wrzącej wody i gotujemy na małym ogniu 20 min ( posolić, gdy używacie soli). W tym czasie siekamy drobno cebulę, a umytą paprykę przekrawamy na pół i wyjmujemy delikatnie gniazda nasienne. Parmezan ścieramy na tarce z grubymi uczkami (ilość według uznania, ja daję ok. 2 garstek).

Ugotowaną kaszę miaszamy z cebulą, łyżeczką oliwy, przyprawiamy (ja używam tymianku, estrogenu i rozmarynu). Farszem nadziewamy połówki papryki. Wierz posypujemy dokładnie parmezanem (można go też zmieszać z farszem, wtedy zlepi całość).

Na spód naczynia żaroodpornego wlewamy wodę i wkładamy papryki. Pieczemy je ok.30 min w 200 st. aby parmezan stopił się na rumiano, a papryka zmiękła.

11:35, muszelka6 , Inne
Link Komentarze (2) »
czwartek, 23 listopada 2006
Pasztet z fasoli na zimno

Składniki na 4 porcje:

  • puszka fasolki białej
  • puszka fasolki czerwonej
  • 2 cebulki szalotki
  • sok z 1 cytryny
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 1/2-1 łyżki kolendry
  • 2 ząbki czosnku
  • sól, pieprz

Przepis:

Fasolę opłukujemy pod bieżącą wodą i miksujemy lub rozgniatamy ręcznie tłuczkiem. Dodajemy sok z cytryny, oliwę, wyciśnięty czosnek, posiekaną drobno cebulkę, kolendrę i ponownie miksujemy.

Doprawić według uznania. Przełożyć do naczynia, w którym pasztet będzie podany. Wierzch ozdobić zielonymi gałązkami szalotek. Schłodzić w lodówce min. 30min.

Ja do masy skroiłam część szczypiorku z cebulek. Pasztet ma konsystencję pasty, jest doskonałą przystawką, dodatkiem do pieczywa czy pożywną sałatką obiadową.

18:04, muszelka6 , Inne
Link Dodaj komentarz »